Finfina höst- och förkylningstips enligt ayurveda!

Nu är det höst och jag  är inte den enda som fått erfara en höstförkylning. Jag tänkte passa på att lägga ut lite tips på vad som kan hålla förkylningen borta, bli av med den så fort som möjligt och allmänt vad som är bra för årstiden.
 
- Håll en någorlunda stabil dygnsrytm. Att gå och lägga sig vid 21.30-22.00 är enligt Ayurveda idealiskt.
 
- Håll dig varm och skydda dig från torrt, kallt och blåsigt väder. Var försiktig med att tvätta bort ditt naturliga ansiktsfett på morgonen innan du går ut. Det skyddar dig från de torra höstvindarna. Smörj in dig med olja på kroppen om kvällarna, gärna lite varm, droppa gärna en droppe olja i näsborrarna också, dina slemhinnor får då ett fint extraskydd.

- Drick mycket vatten, gärna varmt (uppkokat)
 
- Örter som passar bra för årstiden i bland annat te kan vara:  Ingefära, kardmumma, kanel, lakritsrot, stjärnanis, kryddnejlika och muskotnöt. Gurkmeja stärker alltid imunförsvaret och är bra att ha i mat. Får du känn i halsen så sätt genast i teet också.
 
- Ät varm eller rumstemp. mat. Framför allt soppor passar för årstiden.
 
En enkel huskur man kan ta till när förkylningen är framme:
Mer info om ingrediensernas speciella funktioner finns på min sida på Facebook som du kan Gilla!
Där lägger jag även ut den här bilden om du vill dela vidare till dina vänner.
 
Ha nu en fin höst!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0